środa, 26 października 2022

Czynniki rankingowe google

 Zamiast wymieniać 200+ czynników rankingowych, porozmawiamy o kilku, które naszym zdaniem najbardziej zasługują na uwagę.

Oto one, w żadnej konkretnej kolejności:

Backlinki

Backlinki są prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem rankingowym.

Skąd to wiemy? Backlinki stanowią podstawę PageRank, który jest podstawą algorytmu rankingowego Google. I zanim postawisz tezę, że PageRank to stare dzieje, Gary Illyes z Google potwierdził, że PageRank jest nadal używany w 2017 roku:

Niezależne badania również potwierdzają związek między backlinkiem a ruchem organicznym, w tym nasze badanie ponad miliarda stron internetowych:

Jednak nie wszystkie backlinki są stworzone równe.

Wiele czynników przyczynia się do zdolności backlinka do poruszania się po stronie, a dwa najważniejsze to istotność i autorytet.

Trafność

Wyobraź sobie, że szukasz najlepszej włoskiej restauracji w swoim mieście. Pytasz dwóch przyjaciół o rekomendację. Jeden z nich jest szefem kuchni, a drugi weterynarzem. Czyjej radzie zaufasz?

Prawdopodobnie szefowi kuchni, ponieważ mają doświadczenie z kuchnią włoską.

Gdybyś szukał rekomendacji dotyczących karmy dla psów, byłoby odwrotnie.

Ten sam pomysł odgrywa się w sieci. Linki z odpowiednich witryn i stron mają największą wartość.

Autorytet

Backlinki z silnych stron na silnych witrynach mają tendencję do osiągania największej wartości.

Możesz ocenić względną siłę linkującej domeny i strony internetowej patrząc na jej Domain Rating i URL Rating w Ahrefs' Site Explorer:

Świeżość

Świeżość jest czynnikiem rankingowym zależnym od zapytania, co oznacza, że jest ważniejsza dla niektórych zapytań niż innych. Na przykład, wszystkie wyniki dla "Brexit news" są super świeże. Google pokazuje nawet funkcję "Top Stories" z wynikami z ostatnich kilku godzin.

Dzieje się tak, ponieważ Google wie, że ludzie chcą widzieć najnowsze wiadomości.

Dla innych zapytań, świeżość nadal odgrywa rolę - ale mniej ważną.

Weźmy na przykład zapytanie "najlepsze krzesło biurowe".

Ponieważ firmy wypuszczają nowe krzesła biurowe tylko od czasu do czasu, dobra rekomendacja z zeszłego miesiąca jest nadal dobrą rekomendacją dzisiaj.

Google wie o tym, więc z przyjemnością pokazuje wyniki sprzed kilku miesięcy.

Dla zapytania typu "jak zawiązać krawat" świeżość nie ma znaczenia, ponieważ proces wiązania krawata nigdy się nie zmienia. Dziesięcioletni poradnik może być równie dobry jak ten opublikowany wczoraj.To wyjaśnia, dlaczego Google umieszcza w pierwszej piątce zarówno stare, jak i nowe strony:

Autorytet tematyczny

 

Google chce pozycjonować strony pochodzące z autorytatywnych źródeł - a to wykracza daleko poza backlinki.

Skąd wiemy?

Spójrz na metryki SEO dla najlepszych wyników dla "cast iron seasoning"

Opierając się wyłącznie na metrykach, trudno byłoby stwierdzić, dlaczego te dwa pierwsze wyniki przewyższają trzeci. Oba mają mniej backlinków, mniej domen odsyłających, niższe wyniki UR i znajdują się na stronach o niższym autorytecie.Ale jeśli przyjrzeć się stronom, ma to sens...Strona na pozycji trzeciej jest ogólnym blogiem o gotowaniu i stylu życia, podczas gdy dwie strony na górze sprzedają żeliwne naczynia kuchenne - i nic więcej.Innymi słowy, dwie strony na górze mają to, co lubimy nazywać "autorytetem tematycznym".Opierając się tylko na metrykach, pierwszy wynik nie powinien wyprzedzać drugiego. Jest on słabszy w każdym tradycyjnym sensie SEO.Najbardziej prawdopodobnym powodem, dla którego znajduje się tam, gdzie się znajduje, jest "topical authority". Jest ona skupiona wyłącznie na sprzątaniu, podczas gdy strona na pozycji drugiej jest szerzej skoncentrowana na porządkach domowych.Ale czy istnieją jakiekolwiek dowody na "topical authority" jako czynnik rankingowy poza anegdotycznymi?

Jak najbardziej.

Po pierwsze, wytyczne Google dotyczące jakości wyszukiwania wspominają o czymś, co nazywa się E-A-T. Jest to skrót od słów: expertise, authoritativeness, and trustworthiness. Nazwij nas szalonymi, ale jesteśmy pewni, że żadna strona nie jest w stanie zademonstrować tych trzech rzeczy dla każdego tematu.Prawdopodobnie dlatego Google w swoim przewodniku SEO na początek mówi, żeby:Kultywuj reputację eksperta i wiarygodności w określonej dziedzinie.E-A-T nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ale algorytmy Google'a są zaprojektowane tak, aby rankingować strony z witryn, które wykazują E-A-T.  Po drugie, strony w serwisach mocno skoncentrowanych na jednym konkretnym temacie będą miały więcej linków wewnętrznych ze stron o podobnych rzeczach. Wewnętrzne linki do stron nie tylko zwiększają ich autorytet, ale także pomagają Google zrozumieć, o czym one są.Po trzecie, istnieją dowody sugerujące, że postrzegana autorytatywność strony jest zależna od zapytania w tym patencie Google. Bill Slawski wyjaśnia więcej tutaj.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zalety i wady artykułów sponsorowanych

  W dzisiejszym cyfrowym krajobrazie artykuły sponsorowane stały się popularną formą reklamy i content marketingu. Jednak firmy i marketerzy...